Jonas twitter-inlägg

Blogginlägg

onsdag 4 juli 2007

USA - Ons 4:e juli - HW1 till SF

Vi åt frukost på hotellet och provade "Butter panncakes" till frukost. Tjocka, torra och söta pannkakor med salt smör på. Som vanligt smakade maten igen vidare. Men man lär ju våga prova för veta. Vi började vår resa mot San Francisco (SF) men när vi åkt bara några kilometer upptäckte vi en skylt till "Hearst Castle" och vi såg ett "slott som låg högt uppe på en höjd. Det såg intressant ut så vi åkte upp för vägen. Man fick bara åka en bit och sen parkera vid ett hus där man fick köpa bussbiljetter upp till slottet och guidad rundtur. det fanns 5 olika turer men vi valde den som låg bäst till i tid. Det var en kraftfull dam som körde bussen upp till för det slingriga vägen samtidigt som en röst berättade om Heast Castle. Det tog ca 10 min att åka upp. En guide med vi cowboy-hatt tog emot oss. Han sa att vi skulle dricka mycket för det var 30grader F varmare här en nere vid highway 1. Det kände vi.
    Han började visa runt oss; först ute och sen inne i olika rum och berättade om familjen Hearst:

"William Randolph Hearst brukade campa på de 40 000 hektar mark som hans far köpte efter att ha tjänat massor med pengar i gruvbranschen. 1919 ärvde Willam marken som då hade växt till 250 000 hektar och han kontaktade då arkitekten Julia Morgan med önskemål att bygga något litet så att de inte skulle behöva campa ute i det öppna.

Hans ägande inom den amerikanska tidningsvärlden gjorde honom till en mycket förmögen man. Han lät uppföra det fantastiska Hearst Castle utanför San Simeon i Kalifornien. Hearst Castle består av 165 rum och 127 hektar terasser, pooler, tennisbanor, trädgårdar osv. Ingen kostnad sparades i Hearst Castle: inomhuspool med guldklädda väggar, utomhuspool i romersk stil, marmorgolv och dyrbara antikviteter från världens alla hörn.Han hade även en egen flygplats och världens största privata zoo på ägorna där han underhöll dåtidens celebriteter, som ex. Charlie Chaplin och Mary Pickford."

Det var verkligen fint här uppe. Efter ca 45 min var den guidade turen slut och vi åkte ner med bussen igen.

Vi åkte vidare mot San Fransisco. Men det var en så vacker natur längs HW1 att vi fick stanna flera gånger för att njuta och knäppa kort. Vägen var kurvig och påminde om trollstigen i Norge. Man fick köra på låg växel utför så att man inte överhettade bromsarna.

Vi halv 7-tiden anlände vi till vårt hotell (Hotel Metropolis) i SF och gps:en lotsade oss rätt igen. Detta var ett väldigt flott hotell beläget alldeles i centrum och man fick lämna ifrån sig nyckeln till bilen för det var en parkeringskille som skötte detta. Men det kostade 30 dollar per dag. Killen i receptionen på hotellet tipsade om att man skulle ta sig ner till hamnen för att titta på det stora fyrverkeriet pga att det var 4 juli (USA:s nationaldag). Så vi gick upp på rummet och bytte om. Kaffebryggare även på detta rum. Och platt-TV med massa kanaler.
    Vi gick några kvarter och tog oss till den "Cable-Car som gick från "Market Street" ner till "Fishermans Dwarf" vid hamnen. Det var lång kö men på vi kom med på 3:e turen och det kostade 5 dollar enkel resa. Verkligen en antik typ av spårvagn. Men skoj. Nästan lite som att vara på nöjesfält eftersom SF är så backigt. Han som körde spårvagnen pratade och skrek hela tiden. Han var storvuxen med rakad skalle och hade ett veck i nacken så man muckade inte med honom.
    Vi fick gå sista biten och han fram några minuter innan det började. Det var ett maffigt fyrverkeri och det var massa folk här. Vi tog oss tillbaka och planerade inför nästa dag i SF.