Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    söndag 21 september 2008

    Däckad

    Fick ett ryck och började kolla upp statusen på mina vinterdäck. Tänkte att det är bättre att kolla upp detta i god tid innan det är för sent även om det nog är ett bra tag kvar innan det är dags. Sen är det ju en utgift så det kan vara bra att veta hur stor den blir.

    Det verkar iaf som att jag nog behöver köpa 2st däck för ena paret däck är på sämsta stället ca 3,5mm och lagliga gränsen är ju 3mm. Jag körde på dubbfria vinterdäck förra vintern för första gången i mitt liv och jag tyckte att det funkade ganska bra. I och för sig så var det ju inte mycket till vinter då...
    De vinterdäck jag har för närvarande är:
    • 2st "Gislaved Nordfrost 2 195/65 R15 91Q" och
    • 2st "Nokian WR 195/65 R15 91H".
    Jag kommer troligen byta ut Gislaved-däcken mot Nokian WR G2 som ska vara en uppföljare till Nokian WR med bättre egenskaper.
    Finns ju massa ställen på nätet att handla och det är nog däckonline som verkar bäst. Där ingår fraktpriset i däckpriset. På den sidan kan man även söka en däckverkstad som ligger nära dar man bor för att få däcken monterade på fälg. Man kan till och med få däcken levererade dit istället för till sin hemadress. Inte illa.

    3 kommentarer:

    Anonym sa...

    Är du nöjd med Nordfrost 2? Hur har hållbarheten varit? Sitter i lite motsatt sits, har ett par slitna Nokian däck på bilen och funderar på att testa ett par Nordfrost 5 i vinter. Tummen upp eller ner?

    Tack på förhand,
    T

    Kroppsdelar.nu sa...

    Jag körde bara på de där Nordfrost 2 i en vinter. Jag fick de med bilen då jag köpte ny. Men de var redan använda och från år 2004, så det är svårt att säga nått om detta. Men jag körde ju iaf inte av vägen under förra vintern. Så tyvärr kanjag inte ge nått bra svar. /Jonas

    Anonym sa...

    Ah ja, det kanske är lite svårt att bedömma begagnade däck. Nåja, det är väl bara att punga ut och testa antar jag... var relativt billiga.

    Tack för snabbt svar!