Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    söndag 10 oktober 2010

    Vad är enhjuling för fordon?

    Man kan ju undra vilka regler som gäller för enhjulingar. Detta hittade jag på forumet enhjulingsfolket:

    "Jag var länge tveksam till hur farbror blå såg på mig som enhjulingscyklist, vad är rätt och vad är fel? Var ska jag cykla? Hur ska enhjulingen vara utrustad?
    Frågorna var många, svaren var väldigt dåliga.
    Jag sökte lite på på internet i lagboken, men det var jävligt svårt, dålig sökmotor, inte alla tillägg osv.

    Så en fredagsmorgon, så bestämde jag mig för att ringa till polisen och kolla det, kikade i gula sidorna, och hittade numret rätt snabbt.
    Hon som svarade lät rätt otrevlig, det kändes väldigt jobbigt just då, tänk om det var hon som skulle kolla i lagböcker åt mig? jag har svårt för arga personer.
    Men, hon kopplar mig till informationsenheten, eller vad den nu hette.
    Och det svarar en man, gissningsvis i övre medelåldern, han lät glad, och var jättetrevligt, han skrattade när jag sa att frågan gällde enhjuling, och blev sedan lite konfunderad själv.
    Han kollade i definitioner av fordon, och läste definitionen av cykel, och konstaterade rätt snabbt att det nog är en cykel ändå. Modet sjönk, jag vill inte cykla mitt på vägen!
    Han sa att han skulle se över det och ringa tillbaks när han hade haft tid att göra det, och att han kankse skulle hinna göra det redan nästa vecka.
    Lägger på.. känns lite tungt, lyssnar på lite musik en stund.

    Telefonen ringer!
    Det är han igen, han berättar att i ett icke enhälligt regeringsbeslut, så blev enhjuling klassad som lekfordon, detta skedde 1980. Detta innebär att vi är fotgängare, och ska därför följa alla lagar som gäller fotgängare, och vi ska även få alla dom fördelar som fotgängare får, så som att ha företräde vid obevakade övergångsställen.. vi ska cykla på vänster sida vägen, på trottoaren om det finns någon sådan.
    Men det som kändes bäst var nog det faktum att vi inte behöver reflexer eller belysning.

    Han nämner också att han har cyklat lite enhjuling, men kunde inte kliva upp utan stöd.. men han kunde cykla en bit. :)

    Men, kom ihåg att trots att vi nu gör rätt när vi cyklar på trotoarer bland folk, att vi är ambassadörer för enhjulingens ädla konst, jag vill inte att folk ska börja förknippa enhjuling med massa dåliga saker bara sådär, var trevliga, och cykla in på ställen ni inte skulle våga vara till fots! :)

    Vi är alltså fotgängare, för dom som inte orkar läsa."

    Inga kommentarer: