Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    lördag 2 oktober 2010

    Dubbdäck till enhjulingen

    Jag har funderat att skaffa ett dubbdäck till min enhjuling, för det skulle vara tufft att kunna cykla även på vintern. Med en tvåhjuling kan man ju klara sig hyffsat utan dubbdäck, men på en enhjuling så behövs det så lite för att man ska vurpa.
    Det är dock svårt att hitta ett däck har rätt dimensioner. Det ska vara 24 tum samt att bredden ska vara bredare än 1,75 tum. Mitt sommardäck är hela 3 tum brett bara för att det ska fungera bra i skogen.
    Jag hittade dock ett vanligt 24x1,9 mountainbikedäck på Jula för 59kr samt montageskruv som har stor skalle (250st 4,2x13mm) för 49kr.
    Jag skruvade i 132 skruvar inifrån och ut. Det tog ca 2 timmar. Sedan klippte jag av det vassaste av skruvspetsen med en plåtsax. Och då lär man ha sådana  här snygga skyddsbrillor
    Insidan av däcket tejpade jag med silvertejp för att att stabilisera upp det hela.
    Trots att det bara är 2:a oktober så kunde jag inte låta bli att testa däcket, så nyss bytte jag till detta däck på min enhjuling och pumpade upp trycket rätt så hårt. Man ska ju egentligen ha rätt så löst tryck i vinterdäck på en cykel, men jag tänkte att luften skulle hjälpa till att hålla "dubbarna" på plats.
    Har varit rätt skeptisk till om detta ska fungera, men då jag nyss testade ute så fungerade det fint och skruvarna verkar hålla. Skoj! Dock så rasslade det rätt så fint, samt gick rätt tungt. Men på snö kommer det nog gå bättre hoppas jag.




    Nu vet jag inte om jag orkar byta tillbaka till sommardäcket igen trots att det antagligen dröjer ett tag till innan första halkan kommer. Får nog bli att jag cyklar på min 20-tummare tillsvidare.

    2 kommentarer:

    lillasyster sa...

    Du är kul du bror! :)

    Kenny sa...

    Oj, du får starta med omsorg så du inte riv er upp asfalten ;)