Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    fredag 15 januari 2010

    Ansträngningsastma

    Jag har ju någon typ av ansträngningsastma som jag fick i höstas (hösten -09) under ett intervallpass i blixtabackarna i Högbo.

    Jag tar astmamedicinen "Symbicort" morgon och kväll i förebyggande syfte. Detta har jag tagit sen slutet av november och enligt läkaren så kan det ta upp till 3 månader innan man märker nån verkan. Jag tar även"Bricanyl" vid behov precis innan fysisk aktivitet.
    Dock så har jag konstaterat att om jag åker skidor eller spelar innebandy intensivt, så känns allt bra i ungefär 20 min. Sen kommer astman smygande. Känns som en snara som långsamt dras åt. Lugnar jag ner farten och /eller vilar en stund så blir det dock bättre, men astman finns kvar. Ska nog börja med att ta med mig bricanylen, så jag kan ta en dos till efter 20min. Det är lite frustrerande att inte kunna köra på så fort man vill...

    Måste ju finnas nån bättre medicin. Undrar vad längskideliten tar för nått, för många där har ju astma?

    Här hittade jag en länk som beskriver detta med ansträngningsastma:


    Intressant det som står i länken; "Ibland märker man det försämrade luftflödet mest i benmusklerna. Man blir fortare stum i benen".

    Exakt det upplever jag då jag åker skejt på skidor. När astman kommer så känner man sig alldeles vek i benen...




    Inga kommentarer: