Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    tisdag 13 januari 2009

    Raspeballer

    Ja detta inlägg handlar inte om min ädlaste delar, utan om matlagning.

    Idag till middag så tog vi och testade att göra palt eller kams som det heter på jämtlänska. Normalt så ska man ju blanda, rå potatis, med mjöl och vatten, men nu har det kommit ett norskt mix som heter Rasperballer. Den sydligaste orten jag i dagsläget vet som har detta mix är Strömsund.

    Jag blandade iaf ihop mixet. Sen om fyllning så ska man ju har typ fläsk eller fårfeta, men det är ju flottigt, kladdigt och framförallt ej gott. I stället hackade jag lök och falukorv som jag stekte på och kryddade rikligt med salt och peppar.

    Man formar "degen" till bollar som man sen fyller ed fyllning. Dessa pluppar man sen i en stor kastrull med kokande vatten. Observera att vattnet ska koka då man lägger i bollarna. Vattnet ska också vara rikligt saltat med ca 1 msk salt per liter vatten.

    Sen låter man detta koka i 1 timme och sen är det klart. Servera med lingonsylt.

    Jag gjorde nog våra paltar för stora för efter endast en så var man propp-mätt. Pulade i mig en halv till, men sen stod buken rakt ut. Måste vara enrgirika bollar det där.

    Det sägs ju att man äter med ögonen dessa gråaktiga paltar är väl ingen fröjd för ögat, men gott är det.

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Det är verkligen ingen vidare mysig mat att se på men det är ju skapligt gott vad jag vet. Är det inte ungefär som kroppkakor?

    Smaska på!

    Kroppsdelar.nu sa...

    Typ ungefär... ;-)