Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    torsdag 16 juli 2009

    Moka-bryggare

    Eftersom jag köpte en moka-bryggare i rostfritt (Inox 2 koppars) i espressons hemland Italien, så har jag idag druckit massa kaffe då jag testat olika metoder för att få till den bästa smaken. Har ännu inte lyckats så där jättebra. Jag har kollat i olika forum på nätet och det finns en massa olika idéer. Testade bl a denna metod som är snabb och bra:

    "Mina bästa resultat med mokakanna (Bialetti Express) får jag om jag sätter plattan på full effekt, samtidigt som jag kokar upp vatten i en vattenkokare. Det kokande vattnet häller jag över i mokakannan, upp till ventilen. Därefter doserar jag kaffet (fyller filtret utan att packa), skruvar på överdelen (håll i underdelen med en grytvante!) och sätter kannan på plattan som vid det här laget blivit riktigt varm. Efter bara några sekunder börjar kannan brumma och det rinner snart kaffe i serveringsbehållaren. Jag kör med öppet lock, mest för att se hur långt bryggningen kommit, och har aldrig upplevt att det sprutat kaffe utanför. När kaffet runnit i några sekunder tar jag kannan av plattan och när mellan 1/2 och 2/3 av vattnet i den undre behållaren blivit till kaffe sätter jag kannan i kallvatten för att avbryta processen. (Låt den inte stå så att kaffet blir kallt bara!) Genom att förkoka vattnet och minimera tiden på spisen undviker jag att kaffet rostas vidare i filtret. Resten av det förkokade vattnet kan med fördel användas till att värma koppen. Det är en lite avancerad procedur men jag upplever att kaffet blir riktigt, riktigt bra! (Förutsatt att bönorna är det dvs, för tillfället kör jag på lite brasiliansk Camocim och dessförinnan etiopisk Yirgacheffe, båda från Koppi.)"

    Imorgon ska jag testa denna metod som jag nyss hittade:

    • Fyll med iskallt vatten, precis upp till övertrycksventilsskruven.
    • Häll det nymalda kaffet i behållaren och packa inte! Fyll behållaren tills det är något mindre än struket - om det blir struket häll av en halv tesked kaffe. Nästan alla går fel här och tror att det är nån fattigmansespressomaskin och gör som favvobaristan på Sostas och packar lätt. Don't. Mokabryggaren orkar inte trycka igenom kaffet och det läcker och pyser och ångkokar det lilla som kommer i behållaren med helt katastrofalt bittert och hemskt kaffe som följd.
    • Skruva ihop, ställ på plattan.
    • Det ska nu inte bubbla, pysa eller fräsa under tiden bryggaren brygger. Gör det det, prova med grövre malning nästa gång, eller att ha mindre kaffe i behållaren.
    • Ta av när det fräser till och låter som om det är klart. Om allt stämmer nu har du en lätt crema (jag lovar!) och ett underbart aromatiskt kaffe.

    Inga kommentarer: