Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    torsdag 19 juni 2008

    Digital-TV

    Eftersom vår nya TV har inbyggd digital-TV mottagare så skaffade jag en bordsantenn för att testa om det gick få in de fria kanalerna. Igår fick jag bäst bild om jag ställde antennen nära balkongdörren.
    Men idag funkade det jättedåligt där, så jag prova att ställa antennen i hallen och där var det mycket bättre. Bäst mottagning fick jag då jag satte antennen på väggen mitt i hallen(inte vackert men bara tillfälligt).Konstigt att det blev så bra bild där när det är långt ifrån ett fönster. Kanonbild. Nu märker man vilken skillnad det blir på en stor TV mot analog bild.
    Märkligt att TV-apparaterna har både analog och digital mottagare, men fortfarande bara en antenningång. Så jag testade med en T-koppling (för radio) för att se om jag kunde ha både analogt och digitalt inkopplat samtidigt och växla mellan lägena på TV:n. Men det funkade ej.
    När jag skulle växla tillbaka till enbart analog sändning i TV-uttaget i väggen så fick vi inte det att funka nått mer. Konstigt. Tänkte att det blivit nått fel med TV:n så jag sökte kanalerna igen, men inga kanaler blev hittade.
    För att kolla detta mer, så kopplade jag in en video till antennuttaget och anslöt till TV:n via scart. Jag sökte sen kanaler med videon, men jag fick inte in några kanaler där heller. Så felet måste ju sitta i antennuttaget i väggen.

    Inga kommentarer: