Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    lördag 21 mars 2009

    Heldämpad MTB

    I höstas testade jag att cykla lite mountainbike i skogen med min gamla trotjänare. Det var väldigt kul, men det blev ganska stötigt då denna helt saknar dämpning. Kändes som "löständerna" skulle skramla ur. Nu när skidsäsongen är så gott som över så behöver man ju en ny rolig aktivitet. Att bara vara ute och jogga blir liksom för trist. Det är ju i och för sig för tidigt att cykla i skogen ännu. Men då jag fått nått på huvudet så har jag svårt att släppa det... ;-)

    Så jag har börjat kolla efter billiga heldämpade mountainbikes på blocket och liknande sidor. Och då menar jag billigt. För jag har pratat med lite olika personer och de säger att det är en grym skillnad att åka heldämpat i skogen.
    Nu under veckan hittade jag en väldigt billig mtb på tradera, men denna säljare bodde tyvärr nedanför Norrköping och det kändes väldigt långt att åka.
    Men jag kollade vidare och fann en intressant cykel på köp och sälj på eniro. Denna säljare bodde i Farsta. Inte heller nästgårds, men ändå mycket närmare. Cykeln var heldämpad med aluminimram. Dock så hade säljaren lagt ut bilder på cykeln i annonsen, men det var mobilbilder tagna inomhus med rätt dålig kvalité, så jag bad om bättre bilder. Han skickade några nya "bättre" bilder. Även dessa tagna med en mobiltelefon. Man såg inte detaljer jättebra, men man såg ju att det var en heldämpad cykel.

    Jag blev intresserad och bestämde mig för att "blåsa ner" direkt efter jobbet igår fredag. Jag tycker om att vara tidseffektiv. Med nya E4 så skulle det ju bara ta drygt 2 timmar. Ingenting för en riktig "sur-jämte". Sara skulle ändå på "after work" med jobbet, så jag hade kvällen till förfogande. Jag ställde in gps:en på rätt destination. När jag närmade mig Sthlm så såg jag att gps:en ville att jag skulle åka genom centrum. Det var inte jag så sugen på, utan jag var inställd på att åka E4 och svänga av ungefär vid Älvsjö. Så jag gjorde så och det gick fint. Men efter ett tag så började gps:en vilja att jag skulle åka småvägare genom bostadsområden och fartgupp, trots att jag ställt in den på "bästa resväg" och inte "kortaste". Skumt. Men jag kom iaf fram till säljaren.

    Säljaren var en ung kille. Han och hans bror tog emot mig. De var inte direkt pratsamma. De sa egentligen inte mycket alls. Däremot hade de en hund som var väldigt påflugen och skulle slicka en på händerna och hålla på. Drygt, då man är lite av en allergiker... Det luktade mycket hund i lägenheten. Det osade iaf inte katt ;-) Men besöket gick fort. Jag slog till. Bar ner cykeln och tog bort framhjulet för att få in eländet i bagagen med fällt baksäte. Klockan var nu ungefär 19.05

    Jag vände hemåt, men magen kurrade så jag slank in på "Burgar kungen" i Upplands väsby.
    Brummade vidare hemåt och var hemma före kl 22. Färddatorn i bilen visade på att bilen dragit i snitt 0.69l/mil. Det var ju fint. Jag hade legat i laglig och med jämn fart hela resan. Men nya delen av E4 får man ju köra 120km/h på så det borde ju inverka negativt på förbrukningen.

    Kollade sen på senaste avsnittet av Lost. Blev akut trött och somnade i soffan efter kl 23. Vaknade typ kvart i ett. Gick och la mig på riktigt. Sen efter kl 1 tror jag att Sara kom hem. Ska fråga henne då hon vaknat...

    Inga kommentarer: