Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    fredag 14 mars 2008

    Nödladdare


    Igår kom jag på den geniala idén att konstruera en nödladdare för mp3-spelare som det bara går att ladda via USB-porten på en dator. Kan vara bra att ha en sådan laddare då man åker buss eller tåg eftersom det brukar vara svårt att komma åt ström här.


    Jag kapade en USB-kabel som hade en honkontakt i ena änden och en hankontakt i den andra. USB-sladden innehåller 4 parter; röd, vit, svart och grön. Det är röd och svart som är intressant då det gäller att ladda en USB-grej. Honkontakten lödde jag fast på en hållare för batterier. Jag lödde den röda parten till + och den svarta till - .


    Sen stoppade jag i 3 st 1,5 volts batterier av typen AA i batterihållaren. Och vipps hade jag ca 5 volt i USB-kontakten.

    3 kommentarer:

    Anonym sa...

    macgyver ;)

    Kroppsdelar.nu sa...

    Japp, den serien följde man slaviskt som liten parvel ;-)

    Johan sa...

    Du använde väl inga andra attiraljer än fällkniv, tejp och ståltråd får jag hoppas... :D ;)