Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    söndag 11 oktober 2009

    Simulerad soluppgång

    Har de senaste veckorna varit tröttare än normalt de dagar man ska upp tidigt och till jobbet. Det beror naturligtvis på att man kommer i säng sent. Men även på att vi går mot mörkare tider. Kroppen behöver ljus för att vakna till liv.
    Philips har tagit fram en väckarklocka med inbyggt lampa för detta ändamål. 30 min innan inställd alarmtid så börjar lampan lysa svagt. Sedan så ökar den gradvis fram till inställt tid då den lyser som starkast. (Lysintensiteten går dock ställa.) Ljuset som faller på ens ögon påverkar energihormonerna och förbereder kroppen på att vakna. Det är tänkt att man ska vakna på ett bättre sätt. Vi inställd tid så går även ett ljusalarm igång. Här kan man bland annat välja mellan havsvågor och skogsljud.
    Philips lampa är dock rätt så dyr, så den har inte känt som ett vettigt inköp.

    Men då jag var på ÖB så såg jag att de hade en sådan klocka av budgetmärket Denver. Den verkade vettig, så jag slog till. Denna har till och med radio med automatisk stationssökning. Dock så startar ljuset 20 min innan inställd tid istället för 30 som philips gör. Det som dock är irriterande med denna är att displayen lyser med ett intensivt blått sken som ej går stänka av. Märks inte så mycket i ett ljus rum, men i ett mörkt rum så är det fruktansvärt störrande. Fick tejpa för den i natt för att kunna sova.. Nu har jag dock skruvat upp den och klipp av trådarna till lysdioderna i displayen.
    Testade att vakna till ljus imorse. Men tyvärr så var det nog för ljust den tiden på morgonen eftersom jag ställde klockan på 09.30. Jag ej av ljuset med dock av skogsljudet.
    Ska testa igen imorgon bitti vid 6-tiden.

    1 kommentar:

    JonasW sa...

    hehe! Tejpa! Det gjorde jag oxå på min dator för när den "sover" så BLINKAR en blå lysdiod jättestarkt, och det är verkligen störande när man ska sova. Måste va nåt med det blåa ljuset. Eller ja, jag skulle inte acceptera om det blinkade rött heller. Jag tejpade för den för några dagar sen. Innan dess stängde jag alltid av den helt för det gick inte att sova med den där skiten blinkande hela natten.