Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    lördag 1 augusti 2009

    Kvarnar

    Har i dagarna återupplivat en gammal kaffekvarn...

    Då vi var och hälsade på Jonas i Göteborg i början av juli så bjöd grabben på bryggkaffe. Han hade en kvarn som han malde kaffe i. Samma sort som jag har; en "Princess" från Media Markt. Det är den varianten som är det sitter knivar i som slår sönder bönorna. Ju längre tid man maler, desto finnare malgrad. Det blir dock ganska ojämt malt i en sådan kvarn. För att få rätt malgrad för espresso så måste man mala i ca 45 sekunder. Det står i dock i manualen att för att den mycket kraftiga motorn inte ska bli överhettat så får man inte köra längre än 30 sekunder åt gången. Hehe. Så det blir liksom två moment.

    Men jag har även en till kvarn som är av den varianten som innehåller malskivor. Där ställer man in malgrad med ett vred och sen trycker man på en knapp och kvarnen kör tills den är klar och de malda bönorna hamnar i en behållare. Denna är av fabrikatet "Krups. Men trots att man ställer in kvarnen på finaste malgrad så blir det aningen för grovt för espresso. Det finns finns till och med kaffe som är finare malt än espresso och det är Turkiskt kaffe. På grund av att den mal för grovt så har jag inte använt den på ett tag Men nu har jag sopat av kaffedammet från denna och tagit fram den igen. Nu gör jag som så att jag kör igenom bönorna minst 2 gånger. Om jag sen brygger dubbel espresso på det jag malt så blir det mycket bra. Filtret för dubbel espresso är mer "förlåtande" än det för en enkel espresso. Och egentligen vill man ju alltid ha en dubbel epresso så man får lite mer vätska...

    Inga kommentarer: