Jonas twitter-inlägg

    follow me on Twitter

    Blogginlägg

    Blogginlägg

    söndag 16 december 2007

    Dextropur


    När man åker skidor vill man ha energidryck med sig ut i spåret. Och då gärna varm eftersom det oftast är minusgrader ute. Förr om åren så kunde man köpa en påse med energidryckspulver på en mataffär för ca 8kr, men det verkar omöjligt att hitta nu förtiden. Det finns ju färdigblandade energidrycker på 0,5 l som kostar ca 15 och det är ju inte gratis.

    Men som den Mac Gyver man är så kom jag på att man kan göra egen dryck genom att köpa druvsockerpulvret dextropur. Inte att förväxla med purex som är nått annat som man köper på apotekt vid hård mage. Detta pulver kostar ca 13kr och ger många liter. För en liter dryck blandar man 0,5l pulver med 1l vatten. Man kan sedan smaksätta med 4 tsk koncentrerad saft eller juice. Jag testade med citronsmak. Det blev en lyckad brygt som jag värmde på och hälde över i min "camelback" och hade på ryggen då jag åkte skidor i Högbo i dag.

    1 kommentar:

    Anonym sa...

    Bra ide att göra det själv. Du är ju rena rama kemisten :)